Finns.Fairway

For en trygg og aktiv oppvekst

Bakgrunn for navnet

Finns.Fairway er ikke bare et navn, men et løfte om å arbeide for at alle barn, uavhengig av bakgrunn, skal ha en rettferdig sjanse til å delta i aktiviteter som fremmer og ivaretar deres fysiske og sosiale utvikling.

Navnet Finns.Fairway er valgt for å reflektere både stiftelsens formål og minnet om Finn. I golf refererer “fairway” til den optimale banen på en golfbane – en bred og jevn sti som fører spilleren trygt mot målet, greenen. På samme måte symboliserer navnet stiftelsens mål om å gi barn og unge en trygg og positiv start i livet gjennom å arbeide for trygge nærmiljøer.
Finns Fairway med en fairway i bakgrunnen
Finn var en ivrig golf­spiller og samtidig en gutt som var kjent både blant voksne og barn i sitt nær­miljø for sin rett­ferdighets­sans. «Fair» er et ord som bærer betydningen av rett­ferdighet og like muligheter, noe som skal være sentralt i stiftelsens arbeid.

Vår strategi

"Å løpe med negativ split"
Løper på asfalt

De fleste virksomheter som lykkes bygger opp et momentum over tid. Slik skal vi også lykkes med å bygge opp Finns.Fairway. Et bilde på vår strategi er prinsippet om “negativ split”. En strategi fra langdistanseløp hvor man bevisst løper raskere i andre halvdel av løpet. Dette symboliserer vår tilnærming til vekst og organisatorisk utvikling. Vi starter rolig og øker intensiteten for hvert år frem mot 2030. I 2030 er målet å være en organisasjon som er velkjent og anerkjent i norsk offentlighet.

Så la oss nå dykke dypere ned i strategien som skal fungere som en rettesnor for oss i tiden som kommer.

Visjon og misjon

En visjon og en misjon er viktig å ha på plass for enhver organisasjon fordi det både bidrar til en retning på, og en mening med, det daglige arbeidet.

Visjonen er den langsiktige drømmen vi ønsker å oppnå. Den gir et klart mål å jobbe mot og skal motivere både interne og eksterne interessenter. Misjonen beskriver hva vi gjør for å komme nærmere visjonen. Den fungerer som en veileder for handlinger og beslutninger, og sørger for at det alltid er en rød tråd i arbeidet som gjøres.

Roller

Å definere våre roller er viktig fordi det gir klarhet i hva vi skal fokusere på. Tydelige roller bidrar til å sikre at arbeidet vårt er målrettet, det gir oss en tydeligere identitet, og gjør det enklere å kommunisere verdien av arbeidet som gjøres.

Fotballgutter i sirkel

Pådriveren

Som pådriver tar Finns.Fairway initiativ til å sette trafikksikkerhet og idrett for barn og unge på dagsorden. Dette innebærer å utvikle og lansere kampanjer, prosjekter og tiltak som aktivt forbedrer sikkerheten i nærmiljøene og tilgjengeligheten til idrettsaktiviteter. Stiftelsen skal være en ledende stemme i arbeidet for å skape tryggere og mer inkluderende nærmiljøer for alle barn og unge.

Samarbeidspartneren

Som samarbeidspartner fungerer Finns.Fairway som en brobygger mellom ulike aktører, inkludert lokale myndigheter, skoler, idrettslag, næringsliv og interesseorganisasjoner. Gjennom ulike partnerskap og samarbeid sikrer vi at våre tiltak har bred støtte og blir gjennomført på en måte som skaper positive ringvirkninger i lokalsamfunnene.

Posisjon

For å kunne fylle rollene på en effektiv måte, må Finns.Fairway etablere en klar og tydelig posisjon i landskapet av veldedige organisasjoner og øvrige samfunnsaktører.

Ambisjonen er at vår rolle som pådriver og samarbeidspartner skal sette oss i stand til å påvirke samfunnsutviklingen positivt. En tydelig posisjon gjør det mulig å trekke til oss de rette samarbeidspartnerne, ressursene og støttespillerne. Samtidig som det gir oss en plattform hvor vi effektivt kan kommunisere vårt budskap.

Finns.Fairway sin posisjon

Finns.Fairway skal posisjonere seg som en ledende aktør innen trygge og inkluderende nærmiljøer for barn og unge. Posisjonen vi ønsker å ta kombinerer arbeidet med trafikksikkerhet og inkludering gjennom idrett under en paraply.

Vi skal være stiftelsen som best forstår og møter behovene til barn og unge ved å skape trygge nærmiljøer der alle har like muligheter til å delta i idrett, uavhengig av økonomisk bakgrunn. Gjennom vårt arbeid fremmer vi både fysisk og sosial inkludering, samtidig som vi arbeider med å forebygge trafikkulykker.

Slagord

Et slagord, eller en payoff, fanger essensen av en merkevare og kommuniserer den på en kortfattet måte. For eksempel har Kirkens Bymisjon slagordet “Rom for alle”, som enkelt og tydelig uttrykker deres kjerneverdier om inkludering og omsorg.

Slagordet vårt reflekterer vår visjon om å skape trygge nærmiljøer for barn og unge, og det kommuniserer vårt engasjement både for sikkerhet og fysisk aktivitet på en enkel og lettfattelig måte. Slagordet er kort og lett å huske. I tillegg er det såpass bredt formulert og åpent for ulike tolkninger at det bør ha potensial til å treffe godt hos alle målgruppene våre.

Den strategiske retningen vi nå har etablert gir oss et godt fundament for vårt videre arbeid. Men for å oppnå våre ambisjoner må vi sette konkrete mål. Derfor tar vi nå steget bort fra vårt strategiske rammeverk og ser nærmere på målene vi har satt oss for den kommende femårsperioden.